Saturday, 9 April 2011

~REALITI KEHIDUPAN LEBIH DARI REMPAH RATUS 1001 ADABI ~

ALKISAHNYA BERMULA.................
Masa saya kecil, saya selalu tanya kenapa nama saya Siti Khadijah? masa itu umur baru 6 tahun jadi saya tanyalah sebab dalam fikiran saya yang msh kanak2 Siti Khadijah nama orang yang dah tua.. Rupa2 nya nama saya adalah sempena nama sahabat mak saya yang dahulu pernah berjiran dengan kami. seawal dalam perut saya dinamakan RABIATUL ADAWIYAH.. tetapi selepas sahabat mak saya meninggal, saya pun lahir jadi nama diberi atas tanda peringatan. 

Masa saya lahir (3 Mac), saya menghidap penyakit "sawan tangis" sampai kan hospital cepat2 suruh balik rumah..hehehe.. sebab bila saya nangis bayi lain nangis sekali..kesian nurse2 tu :) !! Saya juga ada ATHMA yang teruk.. saya asyik nangis je.. hinggakan semua org di kawasan rumah, saudara mara dan semua sahabat mak saya bila saya dah besar pun tanya.. "YANG NI KE ANAK U YANG KUAT NANGIS TU?? "hahahaha.. malunya.. :) ~saya memang selalu berkepit dengan mak saya je and then saya saya mula dibela oleh kawan mak saya kerana mak saya menemani ayah saya meneruskan perjuangan kerja. saya tinggal di kelantan bersama mak angkat saya dari umur beberapa bulan sampai setahun.. seterusnya dijaga oleh maktih saya.. nenek saya.. dan jiran tetangga.. so saya membesar di banyak tempat , keadaan, masyarakat dan pelbagai kasih sayang dan ragam manusia saya kenali di usia awal kanak2.

Dari kecil saya percaya akan keajaiban.. iaitu kuasa ALLAH yang mampu melakukan apa sahaja.. peristiwa pertama saya pernah lihat keajaiban ialah.. rumah kami siap dalam 1 hari..masa itu saya baru 3 tahun dan saya nampak orang berbaju2 putih berkopiah siapkan rumah kami ... dan hal kedua duit jatuh dari langit dan ada duit didalam selakan buku..  dulu kami hidup susah juga.. dan bukanlah terus hidup dalam keadaan sekarang ~!! Peristiwa ajaib yang saya alami seterusnya tgu saya akan cerita apabila saya dah meningkat remaja nanti..

Apabila kehidupan kewangan semua dalam keadaan stabil jadi saya selalu memiliki apa yang saya nak dan saya pula merupakan anak bongsu jadi agak "spoilt".. kalau dalam bahasa omputeh nya "SPOILT BRAT" iaitu terlalu dimanja.. sebenarnya saya bukan ignkan sangat sesuatu benda tapi saya suka bila dipuji dan disayangi.. saya rasa harta bukanlah segalanya dan kasih sayang adalah segalanya..itu adalah pemikiran saya masa kanak2..  Melalui zaman kanak2 yang agak complicated dalam pencarian diri dan saya kelihatan matang kerana lebih tinggi dari rakan2 yang lain.. bila beratur je mesti beratur belakang sekali.. ish3.. sangat2 tak suka..cam "galah" pula kan..hehehehe..

Zaman sekolah tadika saya? saya pernah tadika 1 hari je sebab saya hampir naik van yang tidak dikenali.. jadi saya tak boleh dah pergi tadika..  dan saya diberikan tutor sendirian di rumah cikgu tersebut..nama cikgu tu Cikgu Rafidah dan diajar ngaji Ustazah Yati.. :) Sangat rapat dan sampai sekarang masih berhubung.. 

Ketika sekolah rendah pula saya selalu dibuli dan disisihkan sebab saya merupakan anak dari darah campuran MELAYU dan CINA.. ayah saya seorang mualaf.. jadi anak2 melayu disekolah taknak kawan dengan saya ..dorang selalu ejek "ei, ayah kau makan babi".. "ei, cina pengotor..".. dan macam2 lagi.. jadi saya selalu menangis dan masa itu abang ngah saya masih sekolah dengan saya jadi dialah akan datang tolong.. hehehe :) tapi YANG BESTNYA.. dari darjah 1 sampai 3 ayah saya akan kendong saya kat belakang bila g sekolah.. dan....................(nantikan di episod seterusnya).. menarik atau tidak..? anda boleh komen..saya akan perbetulkan..terima kasih kerana sudi luangkan masa membaca :) ^-^

1 comment:

  1. isk isk ..kesian ek masa awk msa kecik2 dulu
    kalo sy lah mau trauma kena ejek2 tuh
    interesting! so cepat2 lah cont. cte nih ..hehe

    ReplyDelete