Friday, 29 July 2011

Tips dan Persiapan Ramadhan 1432H / 2011

Tarikh Hari Ini - 27 Syaaban 1432H bersamaan 29 Jul 2011 (Jumaat)......





Insya'Allah.. hari Isnin rakyat Malaysia akan mula berpuasa.. maka Hari Ahad , rakyat Malaysia akan pergi bertarawih.. Alhamdulillah akhirnya bertemu kita kembali bulan Ramadhan..
Semoga Ramadhan kali ini akan menjadi lebih bermakna dan meningkatkan kualiti ibadah serta iman kita. Tinggal lagi beberapa hari, antara persiapan yang kita harus siapkan??


1. Niat kita.



apa yang kita rasa apabila Ramadhan menjelma? gembira atau sedih? seharusnya kita bersyukur kerana bertemu Ramadhan dan didalam Bulan Ramadhan..setiap amalan kita lakukan berlipat ganda pahala malah dapat menyihatkan tubuh badan.. Sambutlah ramadhan dengan penuh tawadhuk dan penuh rasa cinta kepada ALLAH.. Kenapa perlu kita bersedih? semoga Ramadhan dapat melatih diri kita .. kalau dulu kita selalu buat maksiat dan dosa maka jadikan Ramadhan kali ini untuk cuba mengubah diri dan berlatih untuk zuhud dalam setiap perkara.. jadikan diri lebih baik dari semalam dan memperbaiki kesilapan diri.. Semoga kita dapat menikmati Ramadhan ini penuh dengan keinsafan dan keimanan..amin...


2. Ibadah kita.





Kita masih meneruskan rutin harian kita..ada yang bekerja, belajar dan buat pelbagai aktiviti tapi semua itu tidak membantutkan ibadah puasa kita.. Di bulan puasa inilah kita dapat kerehatan dari makan tengah hari dan petang. pada waktu itu, bolehlah kita luangkan masa yang lebih untuk menambahbaikan kualiti solat dan perbanyakkan doa dan zikir kepada ALLAH.. boleh juga ajak bersama ahli keluarga solat berjemaah, mengaji bersama dan mendengar ceramah2 agama. Selepas berbuka ,jangan lupa menunaikan solat Maghrib. Kini, ada juga sesetengah golongan yang berpuasa tapi tidak bersolat.tidak boleh begitu.. Apa ertinya puasa kamu dimana kamu menahan lapar dan dari perkara maksiat tetapi berbuat dosa besar iaitu meninggalkan solat.Solat Itu Tiang Agama.. kemudian bersama-sama solat Tarawih ... Solat tarawih hanya ada ketika bulan Ramadhan.. maka,nikmatilah bulan Ramadhan dengan ibadah yang lebih berkualiti :)


*TIPS : sebenarnya rehat yang paling sempurna adalah ketika dalam solat dan senaman paling bagus adalah solat.


* TIPS : waktu paling mustajab doa adalah ketika sebelum berbuka puasa. 


3. Pemakanan


ambillah sahur walau sedikit .. maksudnya, makanlah walau sedikit ketika waktu sahur ..
" Lewatkan sahur dan janganlah lengahkan berbuka.."..  Ketika berbuka.. janganlah makan terlalu kenyang..berhenti sebelum kenyang.. 


*TIPS: seeloknya, berbuka dahulu dengan sedikit manisan (kurma, kismis atau manisan)  dan sedikit air minuman kemudian tunaikan solat maghrib dahulu kemudian makanlah makanan yang berat seperti nasi dan sama waktu dengannya.. 


*TIPS: elakkan PEMBAZIRAN.. ketika membeli di bazar ramadhan.beli lah apa yang patut dan jangan terlalu ikutkan nafsu .. Membazir itu perangai Syaitan.


4.  PERSIAPAN RAYA..


akan saya ceritakan apabila pertengahan ramadhan Menjelma...apapun saya akan terus meng-updatekan perkembangan alkisah Ramadhan dan tips2 Ramadhan yang indah :)


p/s: apa yang kurg adalah dari diri saya sendiri sbg insan dhaif dan apa yang Baik itu datang dari Allah dan ilham dari NYA.. wallahualam

No comments:

Post a Comment