Tuesday, 10 December 2013

Wanita dan Shoes ( Kaki dan Perempuan) Journey to the Success.. Im not a lady wear gucci but once i wear jimmy choo..


Sambil mendengar Lagu Ellie Goulding andddddddddddddddddd the most important... suasana? Malaysia mengalami musim hujan..... sooo sejuk..... and cuaca camni ramai demammmm kan? and suasana cani... kai kasut lawa un uselesssss jeaa...... rosak kasut i ok.. hahahahhaha... so patut pakai kasut boot hujan cani.........


But this not my point here........... perempuan sangat mementingkan kasut... tak kira dia jenis macam mana.... dia akan memilih kasut untuk keselasaan dan ada juga yang mementingkan kecantikan kasut lebih dari keselesaan... sebab saya sendiri pernah merasai benda tu...... kasut high heels... sampai berdarah kaki di belakang.. buh la tisu.. terseliuh kaki sampai g tukang urut.... dulu belum tercipta kast tinggi yg selesa.. tp skrg da melambak. harga pun murah...................... !!! anyway.... KAKI iS Very Important to Us.. it bring us where we wwant to gooooo...so jagalah kaki anda... pakai kasut ikut keselesaan.... and apapun pakaila stokin... it can prevent our skin from dehydrate and overexposed to the ultra light.. uv... :) jgn kai stoking berhari-hari.. bau pula.. arhhhh.. pls girl.. u are princess... u are beauty with a brain.. be good.... watchaa...

Friday, 8 November 2013

Resepi Pai Ayam dan Pai epal

Saya mencuba resepi Pai Ayam dan Pai epal pada 2010.. ketika masih menuntut di Universiti Selangor. senang untuk di masak just pastry dia agak sukar.. kena pandai agak dan masa membakar pastry agak lama...

PAI AYAM

Bahan-bahan ( 8 biji pie kecil )

  • DOH PIE :
  • 150gram butter
  • 280gram tepung gandum halus (yg tak payah diayak lagi)
  • 1 biji kuning telur (dipukul)
  • secubit garam halus
  • 1 sudu teh gula halus
  • INTI PIE:
  • 1 biji kentang (potong dadu)
  • (*) 3/2 @ 2 ketul bahagian ayam yang banyak isi (buang lemak dan kulit, kemudian dipotong dadu)
  • (*) 1 biji lobak merah (potong dadu)
  • ~kalau nak guna mix vegetable pon OK~
  • 1 biji bawang besar (cincang)
  • BAHAN UNTUK MENUMIS INTI PIE:
  • 2 sudu minyak masak
  • (#) 2 sudu teh gula (ikut citarasa)
  • (#) 1 sudu teh garam halus (ikut citarasa)
  • (#) 1 sudu besar sos tiram
  • (#) lada sulah (serbuk) secukup rasa
  • 1 sudu besar tepung jagung(larutkan tepung jagung dgn 2 sudu bsr air)

Cara-cara

  1. CARA-CARA MEMBUAT INTI PIE:
  2. Goreng kentang terlebih dahulu tapi jangan sampai jadi garing sgt, angkat kentang dan toskan minyaknya.
  3. panaskn 2 sudu minyak masak, tumis bwg besar kemudian masukkn bahan2 bertanda (*) dan kentang yg telah digoreng tadi
  4. masukkan bahan2 bertanda (#) pula, kalau tak sedap tambahla ikut citarasa anta
  5. Akhir sekali masukkan larutan tepung jagung tadi dan masak inti pie nih shg menjadi pekat
  6. Img_0531
    Sejukkan inti pie.
  7. Img_0532
    CARA-CARA MEMBUAT DOH: Gaulkan tepung dengan gula halus hingga rata. Gaul semua bhn2 doh diatas (guna tangan jer).
  8. Img_0533
    Uli doh tuh hingga terhasil doh yg tidak melekat dimangkuk (kalau melekat maksudnyer tak cukup tepung).
  9. Img_0534
    Kemudian canai doh diantara 2 plastik hingga menjadi kurang lebih 1/2 cm tebal.
  10. Perlahan-lahan tanggalkan plastik bahagian atas dan perlahan-lahan terbalikkan doh ke dalam acuan pie. Ratakan perlahan2 hingga menutupi kesemua bahagian dalam acuan pie. Potong lebihan tepi doh. Tuangkan inti pie yang telah sejuk tadi dan tutup bahagian atas pie dgn kepingan doh.
  11. Img_0535
    Bahagian tepi atas pie ditekan-tekan dgn garfu supaya bahagian atas dan bawah pie melekat bersama. Sapu dgn kuning telur dan larikkan dgn garfu secara bersilang utk menghasilkan corak. Lebihan doh jgn dibuang, boleh digunakan untuk menghias atas pie.
  12. Img_0536
    Panaskan oven terlebih dahulu selama 10minit. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 180C selama 30 minit. Biarkan selama beberapa minit didalam oven sebelum dikeluarkan.
  13. Img_0537
    Sejukkan pie sebelum dikeluarkan dr acuan pie. Kalau nak gunakan pie cup aluminium yang pakai buang tuh pon boleh, lagi senang.
  14. Img_0539
    Sedia untuk di 'ngap' seisi keluarga... Selamat Menjamu Selera.

PAI EPAL

Bahan-bahan ( 10 orang ke atas )

  • 6 biji epal hijau, dikupas kulit, potong 12 setiap 1 biji epal
  • 200 g gula pasir
  • 50 g kismis
  • 20 g tepung jagung, bancuh dgn sedikit air
  • UNTUK DOH PIE :-
  • 500 g tepung halus (tepung gandum pun boleh......)
  • 200 g mentega
  • 2 biji telur Gred A, dikacau sedikit
  • 250 g gula halus

Cara-cara

  1. Cake_and_muffin_004
    Dalam periuk masak gula pasir hingga cair dan keperangan. Masukkan epal dan kismis. Gaul rata. Masukkan bancuhan tepung jagung dan masak hingga pekat. Sejukkan.
  2. Cake_and_muffin_005
    Untuk doh pula, ayak tepung dan gaulkan dengan gula halus hingga rata. Masukkan mentega dan gaul hingga menjadi seakan2 serbuk roti. Tuang telur yg telah dikacau tadi sedikit demi sedikit sambil digaul hingga terhasil doh yg tidak melekat dimangkuk adunan. Jangan bimbang jika telur tidah habis digunakan. Bungkus dgn plastik dan sejukkan 30 minit.
  3. Cake_and_muffin
    Selepas 30 minit keluarkan doh dan biarkan sebentar. Kemudian canai doh diantara 2 plastik hingga menjadi kurang lebih 1/2 cm tebal. Doh mesti dicanai lebih besar dari mangkuk pie.
  4. Cake_and_muffin_007
    Perlahan-lahan tanggalkan plastik bahagian atas dan dgn cermat terbalikkan doh ke dalam mangkuk pie. Ratakan perlahan2 hingga menutupi kesemua bahagian dalam mangkuk itu. Potong lebihan doh. Tuangkan inti yang telah sejuk.
  5. Cake_and_muffin_009
    Tutup permukaan pie dgn lebihan doh, buat cara sama seperti cara no.4. Sapu dgn kuning telur dan larikkan dgn garfu secara bersilang utk menghasilkan corak. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 175C selama 30 minit.
  6. Cake_and_muffin_008
    Sejukkan pie sebelum dipotong. Selok2nya gunakan tin khas untuk membuat pie atau quiche yg dasarnya boleh ditanggal keluar. Selamat mencuba...............

Tuesday, 8 October 2013

BURGER-BURGER MENARIK YANG LAGI TERTARIK HANYA ADA DI DANAU KOTA SETAPAK, DEPAN RESTORAN A.MALIK BERSEBELAHAN PETRONAS... KUALA LUMPUR...







Friday, 6 September 2013

Sakitnya untuk tidak dicintai atau sakitnya dicurangi? atau sakitnya bila tak perlu bercinta?

Zaman sekarang, sesiapa saja seolah terlalu obses mahukan pasangan sementara dan menikmati cinta sementara. cinta silih berganti dan menghilangkan nilai cinta sejati dan kepercayaan manusia pada cinta.. apakah masih ada cinta sejati tu? ~_~ ..... dari media eletronik banyak mendedahkan kisah-kisah cinta tanpa batasan seolah cinta itu bebas melakukan apa saja dan pelbagai cara di ajar bagi melukai pasangan dan curang. malah seolah cinta itu hanyalah bahagia saja tiada duka. kisah dongeng dan palsu mulai merebak hingga membunuh jiwa-jiwa manusia..hilangnya pedoman.. sedangkan cinta itu sepatutnya membahagiakan dan memberikan kemajuan malah membantu dalam ketemadunan manusia... ^_^..

QUOTES :

CINTA ITU TAK PERNAH SALAH TAPI ORANG YANG BERCINTA ITU YANG SALAH GUNAKAN CINTA ! CINTA SEJATI TAKKAN KALAH... !!

Ramai yang jadi gila, mati dan bodoh kerana cinta... SAKIT NYA MELALUI CINTA YANG SALAH DAN KALAH... jika bukan kita yang disakiti maka kita akan jadi penjahat yang menyakiti.. ? Betul ke? SALAH !! cinta yang halal.. cinta selagi belum nikah bukanlah cinta yang perlu dibanggakan.. kerana kenapa kita perjuangkan cinta yang bukan milik kita? seolah apa kita lakukan sia-sia.. kita mencurahkan segalanya tapi akhirnya dia pergi pada yang lain maka berikanlah cinta hanya 50% sahaja.. kuranglah kesakitan itu...

Lebih menyakitkan mencintai orang yang tak pernah pandang kita malah membenci dan mencuba apa saja cara untuk menyakiti. cinta kah itu? betulkah? cinta takkan menyakiti.... Janganlah kata cinta utk saling menyakiti.. andai terlalu sakit,melangkah lah pergi dan jangan menoleh kerana orang itu selayaknya tak berhak memiliki kamu... jangan jadi mangsa dan patung cinta.

Seringkali kau merendahkan ku
Melihat dengan sebelah matamu
Aku bukan siapa-siapa
*courtesy of LirikLaguIndonesia.Net
Selalu saja kau anggap ku lemah
Merasa hebat dengan yang kau punya
Kau sombongkan itu semua
Coba kau lihat dirimu dahulu
Sebelum kau nilai kurangnya diriku
Apa salahnya hargai diriku
Sebelum kau nilai siapa diriku
Seringkali kau merendahkan ku (kau merendahkan ku)
Melihat dengan sebelah matamu
Aku bukan siapa-siapa
Coba kau lihat dirimu dahulu
Sebelum kau nilai kurangnya diriku
Apa salahnya hargai diriku
Sebelum kau nilai siapa diriku
Coba kau lihat dirimu dahulu
Sebelum kau nilai kurangnya diriku
Apa salahnya hargai diriku
Sebelum kau nilai siapa diriku
Sebelum kau nilai siapa diriku

Kita usaha macam-macam tapi masih tak terlihat akhinya..maka itu bukan cinta yang seharusnya kita alami.. percayalah cinta sejati pasti akan menang. maka pergilah meninggalkan mereka yang tidak selayaknya memiliki cinta sejati. KAMU PASTI BAHAGIA !!