Saturday, 25 January 2014

ANAK MILLENIUM SEMAKIN MENJADI SAMPAH ATAU MAJU?

Tajuk je dah cukup pedas kan sealiran dengan kemajuan di mana apa sahaja tiada batasan.. semua orang boleh berbicara dan bercakap apa sahaja.. mencarut lah apa sahaja hingga tiada batasan dan malu... adakah kita manusia atau binatang??? Kita bangga dapat mencarut "BABI" !! "SIAL!! dapat cakap benda-benda kemaluan bagai... di mana sifat malu dan sifat sopan santun manusia? Pergaduhan berlaku sana sini... Pembunuhan dan macam sembelih ayam di pasar.... Bangkai dan mayat di campak.... Silap siapa? Kita pernah belajar di sekolah "Kerana pulut, santan binasa, kerana mulut badan binasa" jadi kata pepatah itu memang betulkan? Silap cakap, berlaku pergaduhan, dah tak sabar terus lah marah bertumbuk kemudian berparang nak tunjuk sapa gangster sapa hebat... OMG !!~~, Nyawa manusia semurah tu ke? Ingatkan semakin maju dunia ni dengan teknologi manusia semakin bijak tapi rupanya makin hilang kemanusiaan....


SALAH SIAPAKAH? GURU TAK MENGAJAR DI SEKOLAH? MAK BAPA YANG TAK DIDIK? KAWAN YANG MENGHASUT? Bila dah berlaku semua sibuk tuding jari pada semua orang.... CUBA TANYA DIRI? kita yang biarkan... zaman sekarang kena belajar ambil tahu.. biarlah orang kata kita sibuk ke apa... sekarang ni penjenayah di mana2... Kita tak sangka-sangka tapi sampai bom pun dah boleh di buat di Malaysia.. ini sudah BERBAHAYA !! come on guys... takkan harap Polis je buat kerja... apa saja yang mengcurigakan... bertindaklah ~!! Atleast there are someone we can help....  =) Mungkin juga kita boleh salahkan orang buat filem ganas yang ala-ala gangster.. menggalakkan bahasa kesat dan kelakuan kasar.. Ingat !! Bunuh orang tak settlekan apa.. we can slow talk... help each other.... kalau nak harap doktor kaunseling pun tak boleh.. we need to care...  

BAJET PERKAHWINAN YANG MENARIK


KAHWIN? STRESS ATAU SYUKUR?
Kos sara hidup semakin meningkat sehingga kangkung pun di isukan... apapun kehidupan ini sentiasa ada turun naik.. semoga ekonomi Malaysia akan semakin baik... Kadar perkahwinan untuk orang yang menganggur dah berkurang menjelang tahun lepas dan semua pun tahu perkahwinan adalah tanggungjawab besar... jadi bagi mereka yang masih confuse berapa bajet dan bagaimana nak urus kewangan boleh lihat pada bajet yang saya tertera kan..

MAS KAHWIN 2013



BAYARAN TOK KADI DAN SAKSI 

Di Selangor Tok kadi dan saksi dalam RM160 tunai...(no hutang2 k!! ~,~)
Itu boleh diketahui apabila ambil borang prosedur perkahwinan di Jabatan agama negeri masing2....
bagi yang pertama kali kahwin.. nak nikah perlu ambil di negeri kelahiran pengantin perempuan atau tempat pihak perempan tinggal... (yang nikah di mesir atau luar negara lain caranya)....

BAJET PERKAHWINAN

Basic cost dalam perkahwinan (BUAT DIRUMAH) :

Kursus Pra Perkahwinan                                                                       RM90 seorang
Check up kesihatan (HIV/AIDS)                                                          RM10-135 seorang
(Nak jimat buat kat klinik kerajaan RM10)
Print borang Kahwin                                                                            RM2
Photostat ic saksi dan pengantin lelaki perempuan                        RM1
(yg ni org salu terlupa dan careless)
Mas Kahwin                                                                                       RM300
(Ikut negeri masing2)
Bayaran Tok Kadi dan Saksi                                                               RM160
Cincin Nikah                                                                                       RM200-600
DUIT HANTARAN KEPADA PEREMPUAN
(Bergantung nak bagi berapa)                                                              RM5000
KENDURI KAHWIN (CATERING 1000 PAX)                               RM8000
(termasuk makan beradab dan khemah) 
Baju Nikah + Bersanding + kenduri
(Nak jimat pakai jelah satu baju dari nikah sampai sanding                   RM1500
atau sewa pada kedai)
Mekap Pengantin                                                                                RM300
KAD KAHWIN order 500 keping je (1X 25 SEN)                            RM125
HANTARAN 
(Bekas Hantaran + Gubahan) (1XRM50)                                            RM450
Barang-barang atas hantaran                                                               RM1000
PELAMIN                                                                                         RM800
(pakai je mini pelamin jimat +cantik)
DJ + Pengacara                                                                                  RM300
Photographer +album sticky +frame                                                    RM1500
Goodie Bag (RM2 X 1)                                                                      RM2000
Kek Pengantin                                                                                    RM100
(Buat jela pulut kuning lagi jimat)

TOTAL HARGA ANGGARAN SEMUA                                     RM22,363.00
**kalau belah perempuan tolaklah RM5000 sebab RM5000 Untuk duit Hantaran perempuan.

PESANAN UTK BAKAL PENGANTIN ~> Berjimatlah dan buat saving utk lepas kahwin bayar sewa+kereta+makan minum+elektrik+beli brg rumah+ maintenance lain2.... Sekurangnya ada dalam 5000,10 000 ringgit dalam bank.... Kehidupan selepas kahwin lebih penting :)

SELAMAT MENJALANI KEHIDUPAN SEBAGAI SUAMI ISTERI UOLS.. GOOD LUCK..
PRAY FOR ME.. WIFE WANNABE SOON.. INSYA'ALLAH.. :)


Friday, 10 January 2014

RESEPI KARAMEL SECARA RINGKAS DAN SEDAP


BAHAN-BAHAN :

5 Telur ayam
Suku tin susu pekat manis atau lebih ikutlah cita rasa anda nak manis mana... 
2 sudu tepung kastard
Gula 

Cara-cara :

Buat gula hangus dulu.. masak gula atas loyang panaskan atas api sampai cair.. 
(jangan bagi hangit sebab nanti pahitlak karamel anda) biar sampai perang sikit je...

kemudian gaulkan bahan2 di atas dan kukus sampai dia masak...

kemudian boleh di hidangkan..

SELAMAT MENCUBA !!

Tips dalam peperiksaan tak kira sekolah atau apa saja ujian


Dalam kehidupan ini, fitrah manusia itu bertuhan dan meletakkan harapan pada sesuatu... tidak kira siapapun kita... pelajar, pekerja, ibu bapa, kaya miskin, hebat tak hebat, kita hanyalah makhluk Tuhan yang menumpang di muka bumi ini sementara sebelum tiba ke destinasi sebenar kita iaitu "hereafter" ..... jadi matlamat dan niat itu penting... Bismillahirrahmannirrahim... semoga tips ini membantu kerana saya juga pernah mengalami dan masih mengalami situasi menghadapi peperiksaan..

TIPS MENGHADAPI PEPERIKSAAN

Kosongkan hati, tenangkan jiwa dan tetapkan matlamat...

Cara-cara  :
berpuasa, mengurangkan lagha iaitu gelak dan ketawa berlebihan, baca Al-Quran, jangan bersedih, kawal nafsu, tidak melihat maksiat atau siaran televisyen yang sia-sia... jangan marah-marah.... maafkan kesalahan manusia lain... Berserah pada Allah segala urusan dalam kita berusaha.. agar tak kecewa.. kerana walau pun kita belajar bersungguh-sungguh tapi masih tak lulus percayalah pasti ada hikmah NYA kerana didalam setiap kegagalan akan ada kejayaan menanti...

NIAT kerana apa kita jawab peperiksaan? kalau kerana nak markah tinggi maka itu akan dapat tapi apakah kesudahannya? sesudah kita hafal dan luah pada beberapa helai kertas itu adakah kita puas dan masih ingat apa kita belajar? Apakah kita merasa puas dengan kejayaan yang sementara? Pepatah yang saya sangat suka dan selalu dengar "Ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah".. adakah kita robot atau HAMBA exam? Ikhlaskan hati kerana Allah kita mencari ilmu.. mencari dan belajar ilmu untuk cari keredhaan Allah.... dan membahagiakan kedua ibu bapa kita... apabila ada ilmu sharelah pada kawan-kawan dan sesiapa agar ilmu itu tersebar.. ilmu manfaat itu akan di kira apabila kita sudah tiada didunia ini.... biarlah ia jadi pahala yang berterusan... INSYA'ALLAH.... apa yang kita niatkan maka itu kita akan dapat.... dalam hadis "Innamal akmalu binniyat.... "... (hadis 40) .... sesungguhnya niat adalah kunci dalam ibadah jua....

KONGSI PENGALAMAN :
Saya seorang yang malas belajar... saya benci belajar tapi saya suka belajar sesuatu.. agak pelikkan? Saya jarang datang kelas kerana saya suka tidur di siang hari.. malam saya berjaga.... saya duduk dalam kelas.. saya akan ambil tempat paling depan... saya akan kuarkan kertas atau nota.. saya akan salin apa saja guru cakap di depan.. sama ada fakta, auta dan apa saja dia cerita pasal diri dia saya tulis... takde apa yang tertinggal... saya akan cuba igt apa dia pakai dan ingat wajah dia... saya akan fokus apa yang di dalam kelas... saya datang kelas bila saya betul nak datang... bila orang tanya nape tak datang..?? saya dengan selamba akan jawab saya tidur,malas atau apa saja tanpa saya tipu... saya akan beritahu sehingga seorang ustaz pernah cakap di hadapan kelas... "dia ni org plg jujur"... dan dia akan jadi "pemegang tombak wanita"... semoga apa ustaz tu cakap makbul ... saya pun mengalami kehidupan nakal macam orang lain... tapi ketika waktu exam saya akan buat sesuatu undang2 utk diri saya..
1. tak boleh dengar lagu.
2. tak boleh tengok tv.
3. tak boleh makan makanan segera.
4. jangan makan banyak sangat.
5. jaga mulut, jaga mata dan semua anggota badan...
6. kongsi apa yang tahu dengan orang lain... bercerita pada orang.
7. setiap kali malam sebelum exam telefon mak ayah minta maaf dan minta mereka doakan, beberapa minit sebelum exam call lagi dan minta maaf dan minta restu lagi...
8. jujur dalam peperiksaaan.. jangan sesekali meniru walau tak tahu...

RESTU DAN DOA DARI IBU BAPA SERTA GURU ITU PENTING

keredhaan ibu bapa kita adalah terpenting kerana doa ibu ayah itu makbul... mereka telah membesarkan kita dan guru pula telah memberikan kita ilmu... keredhaan guru juga penting jadi minta maaflah pada mereka.. jangan mengumpat atau memfitnah mereka... hormat pada mereka selagi mana tidak melanggar syariat (*skandal mandle antara guru murid tu tak eloklah)....

PS : banyak lagi tips... bagi yang muslim boleh amalkan surah Lukman :) dan makan kismis dan minum madu bagi kekuatan... walnut untuk tajamkan minda... BITTAUFIQ WANNAJAH !!